De werkplekken in de moderne kantooromgeving zijn bijna niet meer voor te stellen zonder computers – in klein of groot formaat – en handige software voor allerlei taken die moeten worden gedaan. Denk aan communicatie via e-mail, het schrijven van rapportages of memo’s, het verzorgen van presentaties of grafieken, en dergelijke. Eigenlijk maakt het niet eens zoveel uit met welke software je dat doet, als je maar weet hoe je het werkt. 5 redenen om beter te leren omgaan met je kantoorsoftware.
1. Leer conceptueel denken
Door meer te concentreren op hoe iets in principe werkt dan op een trucje om een probleem op te lossen, krijg je de beschikking over meer mogelijkheden om de zaken en taken die je moet uitvoeren tot een goed einde te brengen.
Teksten maak je niet alleen in een tekstverwerker, ook in een mail- of in een presentatieprogramma. Hetzelfde geldt voor grafieken: die maak je niet alleen in Excel, maar kun je bijvoorbeeld ook in een presentatie of rapportage opnemen. Als je de concepten achter deze vaardigheden kent, kun je ze overal toepassen.
2. Ga efficiënter en productiever werken
Leer methoden en technieken in de software die je veel tijd besparen. Als je bijvoorbeeld in langere documenten een inhoudsopgave wilt opnemen, kun je dat automatisch door je software laten verzorgen. Maar dan moet je wel consequent de hoofdstuktitels en paragraafkoppen hebben gemarkeerd met de juiste stijlprofielen. En behalve dat je op die manier veel sneller klaar bent met zo’n klusje als een inhoudsopgave genereren, hoef je door de consequente toepassing van stijlen ook nooit op te letten hoe die koppen moeten worden opgemaakt (bijvoorbeeld binnen een huisstijl). Daarmee zijn je grote documenten een stuk sneller (op)gemaakt.
Of wat dacht je van het gebruik van sjablonen: voor je het weet heb je een brochure, rapportage, presentatie of een rekenmodel in elkaar gezet aan de hand van wielen die al lang zijn uitgevonden.
3. Durf out-of-the-box te denken
Val op met ontwerpen, methoden en opties die in de moderne kantoorsoftware zijn ingebakken, maar die maar mondjesmaat worden gebruikt. Of bedenk zelf een geheel nieuwe aanpak of afhandeling van een bepaalde taak. Je zult er veel waardering mee oogsten, zowel bij interne collega’s als bij externe relaties. Door modern en innovatief te denken krijgen je kansen op de markt bovendien een aardige boost.
4. Investeer toekomstgericht
Als je eenmaal weet hoe bepaalde zaken werken in de software die je op dit moment gebruikt, zul je daar hoogstwaarschijnlijk ook in de toekomst veel profijt van hebben. Het gebeurt maar zelden dat je voor bepaalde functies of opties in nieuwe versies van een kantoorprogramma totaal anders moet gaan denken. Er zijn overigens best uitzonderingen – denk aan presentatieprogramma Prezi waarin je heel anders te werk moet gaan dan in PowerPoint – maar over het algemeen zijn de vaardigheden die je in een spreadsheetprogramma uit de jaren 80 van de vorige eeuw hebt geleerd op dit moment nog prima bruikbaar. In de toekomstige versies hoef je je dus alleen op de nieuwe mogelijkheden te concentreren.
5. Automatiseer en structureer (met de wielen die je al hebt uitgevonden)
Een goed automatiseerder doet nooit iets twee keer. Het is wat kort door de bocht, maar in feite is het nogal irritant als je voor de duizendste keer diezelfde slotzin of ondertekening aan het einde van je brief of mail aan het typen bent. Daar zijn ook andere slimme manieren voor te bedenken, zoals het invoegen van tekstfragmenten, bouwstenen of complete ondertekeningen in Word-documenten of berichten in Outlook.
Maak kennis met de mogelijkheden door deel te nemen aan de Introductiecursus Office van Jouw Academy.