Betaalbare trainingen en begeleiding voor jou!

Zoek

Wat zijn de 10 belangrijkste competenties en vaardigheden?

De samenleving verandert in een rap tempo en medewerkers worden geacht om hierin mee te gaan. Om uit te blinken tijdens sollicitatiegesprekken en goed werk te leveren, moeten werknemers daarom beschikken over de juiste mix van competenties en vaardigheden. Competenties worden meestal gezien als vaardigheden, maar het begrip is wat ruimer. Als je de juiste competenties in huis hebt voor een specifieke functie, dan beschik je over de juiste kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten. Vaardigheden zijn dus een onderdeel van competenties. Welke 10 competenties hebben medewerkers nodig om nu en in de toekomst succesvol mee te doen op de arbeidsmarkt?

Waardevolle competenties en vaardigheden
  1. Aanpassingsvermogen
    De samenleving verandert door nieuwe technologie en digitalisering in een rap tempo. Dit is ook te merken op de werkvloer. Zo worden steeds meer functies vervangen of ondersteund door kunstmatige intelligentie en werkt bijna niemand meer elke dag op kantoor. Daarom wordt er van werknemers verwacht dat ze zich makkelijk kunnen aanpassen aan veranderende omgevingen, taken, verantwoordelijkheden of mensen.
  2. Digitale vaardigheden
    Digitaal handig zijn wordt steeds meer gezien als een must door werkgevers. Denk hierbij aan: basisfuncties van computers en computernetwerken kennen, standaard kantoortoepassingen gebruiken zoals MS Office, werken met internet en softwareprogramma’s en op de hoogte zijn van en kunnen omgaan met beveiligings- en privacyaspecten.
  3. Creatief denken en handelen
    Complexe maatschappelijke kwesties vragen om creatieve oplossingen. Daarom zijn organisaties op zoek naar werknemers die creatief kunnen denken en in staat zijn om nieuwe ideeën en oplossingen te vinden. Ze kunnen ‘out-of-the-box’ denken, durven risico’s te nemen en hebben een ondernemende en onderzoekende houding. Creativiteit wordt gestimuleerd in een omgeving waarin medewerkers worden uitgedaagd om continu te blijven leren en gemotiveerd worden om oplossingsgericht te zijn.
  4. Kritisch denken
    Er wordt van werknemers verwacht dat ze zelfstandig tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen komen, in staat zijn om te reflecteren en een zelfregulerend vermogen hebben. Dat betekent dat ze informatie kritisch beoordelen, onjuistheden signaleren en bepaalde visies of meningen niet klakkeloos overnemen. Daarvoor moeten ze goed geïnformeerd zijn, verbanden zoeken en bereid zijn om standpunten van anderen mee te laten wegen in een beslissing.
  5. Sociale en culturele vaardigheden
    De werkvloer is een afspiegeling van de maatschappij en wordt daarom steeds diverser. Medewerkers met sociale en culturele vaardigheden kunnen effectief leren, werken en leven met mensen met een verschillende etnische, culturele of sociale achtergronden. Werknemers die genoeg inlevingsvermogen hebben en belangstelling tonen voor anderen, kunnen bovendien beter communiceren met verschillende collega’s.
  6. Analytisch denkvermogen
    Er wordt van werknemers verwacht dat ze in een snel tempo informatie op de juiste wijze kunnen verwerken en begrijpen. Het is essentieel dat ze in staat zijn om verbanden te leggen en de juiste conclusies trekken.
  7. Engelse taalvaardigheid
    Grenzen vervagen en de werkvloer wordt steeds internationaler. Daarom is het belangrijk dat medewerkers in staat zijn om op professioneel niveau te lezen, schrijven, spreken en luisteren in het Engels.
  8. Initiatief nemen
    Het wordt gewaardeerd als werknemers uit zichzelf handelen, kansen benutten en iets ondernemen – ook als dit bepaalde risico’s met zich meebrengt.
  9. Communicatie
    In een tijd waarin een werkoverleg niet alleen fysiek maar ook digitaal plaatsvindt is communicatie belangrijker dan ooit. Het is belangrijk dat werknemers de essentie in heldere taal overbrengen. Verder moeten medewerkers goed schriftelijk en mondeling communiceren en actief luisteren en samenvatten.
  10. Samenwerken
    Omdat er voornamelijk in teams gewerkt wordt, moeten werknemers in staat zijn om gezamenlijk een doel te realiseren waarbij ze anderen aanvullen en ondersteunen. Ze moeten onder andere om hulp kunnen vragen, feedback geven, vragen en ontvangen en een positieve en open houding hebben. Wil je je vaardigheden verbeteren met een training? Bekijk hier onze trainingen en cursussen.

Contact

Direct contact met onze experts

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de Jouw Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: