Een derde van het Nederlandse kantoorpersoneel ervaart zakelijke e-mails als een grote stressfactor op het werk. Dat is een van uitkomsten van recent onderzoek naar de mailbox van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO). De hoeveelheid stress neemt toe naarmate men meer tijd kwijt is aan het beantwoorden van e-mail. Ruim de helft van de ondervraagden die er dagelijks twee uur of meer aan besteedt, geeft te kennen dat dit tot stress leidt en 11 procent ervaart zelfs veel stress. Ook werd onderzocht hoeveel tijd men kwijt is aan het beantwoorden en verwerken van het e-mailverkeer. Bijna 40 procent is er één tot twee uur per dag mee bezig en een vijfde is maar liefst een kwart van de werkdag kwijt aan e-mailen. Leidinggevenden zijn meer tijd dan gemiddeld kwijt aan de e-mailstroom. Een kwart ontvangt er per dag 50-100.
Slimmer met mail
Maar liefst 42 procent van de Nederlandse werknemers vindt dat de dagelijkse mailstroom afleidt van de dagelijkse, eigenlijke taken. Anke Algera, voorzitter van de NBPO maakt zich dan ook zorgen: “Wij vinden het signaal dat zoveel mensen stress ondervinden door de hoeveelheid e-mails zorgwekkend. Veel mensen werken reactief in plaats van proactief en dat kost meer energie. Als je werkstress wilt reduceren is het belangrijk de koppeling tussen eigen gedrag en werkstress te wijzigen. Daarnaast kan het Nederlandse bedrijfsleven veel kostbare werkuren uitsparen door werknemers te adviseren slimmer met het mailverkeer om te gaan.”