Meer dan de helft van alle werkende Nederlanders werkte het afgelopen jaar soms of meestal thuis. Het gaat om zo’n 5 miljoen Nederlanders. De meeste mensen werken hybride en spenderen de helft van hun gebruikelijke werktijd thuis. In andere landen met veel thuiswerkers, zoals Zweden, Finland of Luxemburg zijn er meer medewerkers die structureel thuiswerken.
Het zijn vooral ICT’ers en mensen met een creatief of taalkundig beroep die thuiswerken. Ook veel managers werken thuis, maar minder dan de helft van hun werktijd. In de sector transport of logistiek werken mensen het minst vaak thuis. Hun werkgever vindt thuiswerken niet ideaal. Het past minder goed bij het werk.
Vertrouwen
Het is belangrijk dat organisaties de optie om thuis te werken blijven bieden. Hiervoor moet er wel vertrouwen zijn en moeten werknemers gezond thuis kunnen werken. HR-professionals kunnen medewerkers die graag thuis willen werken op meerdere manieren tegemoet komen. Zo kunnen ze beginnen met het opstellen van een geschikt thuiswerkbeleid. Hierin leggen ze vast hoe en wanneer een werknemer thuis werkzaamheden verricht. Verder geven ze duidelijkheid over wat ze van medewerkers verwachten, wat hun rechten zijn, wat ze voor medewerkers regelen en hoe het zit met aansprakelijkheid.
Medewerkers kunnen ook een belastingvrije thuisvergoeding krijgen. Via de werkkostenregeling (WKR) kunnen werkgevers bijvoorbeeld veel spullen die medewerkers nodig hebben om veilig thuis te kunnen werken, onbelast vergoeden. HR-professionals kunnen de vitaliteit van de thuiswerkers verder stimuleren door genoeg mogelijkheden voor (virtueel) sociaal contact te bieden. Tenslotte is het belangrijk dat thuiswerkers beschermd worden tegen cybercrime, door onder andere hardware en software te beveiligen en bewustwording te creëren door middel van trainingen.