Luisteren speelt een grote rol bij de communicatie. Het lijkt zo eenvoudig, maar er gaat vaak het nodige mis. we praten door elkaar heen of we reageren niet op de ander. Voor iedereen is het van belang om goed te kunnen luisteren. Het kost weliswaar tijd om actief te luisteren, maar het levert een veel efficiëntere communicatie op en het voorkomt een hoop misverstanden!
Een goed luisteraar:
- Kijkt me aan als ik praat.
- Reageert met hoofdknikjes, glimlacht of fronst de wenkbrauwen.
- Geeft blijk van belangstelling door naar mijn gevoelens te vragen.
- Vat samen wat ik heb gezegd.
- Stelt vragen ter verduidelijking van wat ik zeg.
- Is evenwichtig en kalm.
- Jaagt me niet op.
- Blijft bij hetzelfde onderwerp, totdat ik al mijn gedachten heb geformuleerd.
- Valt me niet in de rede.
- Let voortdurend op.
Een slecht luisteraar:
- Valt me in de rede.
- Reageert niet.
- Maakt mijn zinnen af.
- Let niet op, laat zijn ogen doelloos ronddwalen en heeft een weinig aanmoedigende houding.
- Trekt overhaastig conclusies.
- Schrijft alles op.
- Verandert van onderwerp.
- Is ongeduldig.
- Wordt gauw kwaad.
- Zit nerveus met pen, potlood, telefoon te spelen.
Bij luisteren zijn de volgende punten van belang:
- Oogcontact houden.
- Vragen stellen, zowel open als gesloten.
- Door laten praten.
- Niet afdwalen.
- Geen emoties ventileren, eventueel vertellen hoe je je voelt.
- Responsief luisteren; voornaamste punten samenvatten.