Hoe kan een gesprek een conflict worden?
Een conflict ligt altijd op de loer. In een overleg hoeft er maar iets te gebeuren en dan verandert de goede sfeer in een ongemakkelijke situatie. Een stap verder en dan escaleert het en is er een conflict. Hoe is dat nu mogelijk? Hoe kan het zo escaleren? We zetten acht punten op een rij die een ruzie garanderen:
- Fysiek irriteren
- Als mensen elkaar niet liggen en ze moeten toch samenwerken. Als ze niet stilstaan bij de samenwerking dan kan het makkelijk escaleren.
- Als je een negatief waardeoordeel geeft over iemands karakter, gedrag, privésituatie, uiterlijk en/of werk.
- Als je woorden gebruikt als: altijd, nooit, iedereen, overal, niemand, moeten, zo hoort ‘t.
- Als je iemand beschuldigt.
- Als je oude koeien boven water haalt of stokpaardjes berijdt.
- De ander beschuldigen dat het escaleert of emotioneel reageert. Dat zorgt vaak voor veel irritatie.
- Ook non-verbaal kun je de ander irriteren. Als je onderuit zit, gaapt, zucht als iemand aan het woord is, fronst of wegloopt dan gaat dit ten koste van de communicatie.
Een ruzie is te voorkomen, maar dat kan als je de inhoud centraal stelt en je bewust bent van je gedrag. Het gedrag van de ander kun je niet veranderen, maar je kunt er wel iets van zeggen. Geef daarbij aan wat je ziet en wat dat met je doet. (‘Ik zie dat je iedere keer wegloopt als ik aan het woord ben. Ik voel mij daar niet prettig bij, want ik weet niet of je mij wel hoort’). Meer over de feedbackregels vind je hier.
Wil je aan de slag met het voorkomen van conflicten of moet je vaak als bemiddelaar optreden tussen verschillende mensen? Volg dan de training Conflicthantering. In één dag krijg je handvatten waar je wat aan hebt!