De kunst van het vragenstellen
We stellen dagelijks vele vragen. Het stellen van vragen is een belangrijke vaardigheid. De antwoorden op de gestelde vragen helpen je niet alleen om een goed begrip te krijgen op het onderwerp, maar ze helpen je ook om daar een mening over te vormen. Je kunt met het stellen van de juiste vragen ook het gesprek sturen. Sommige vragen lokken een bepaald soort antwoord uit. Daar kan je gebruik van maken. Door de juiste vragen te stellen, wordt het gewenste type antwoord uitgelokt. Dit hangt van je doel af. Een geoefende vragensteller switcht naar gelang de situatie tussen de verschillende vraagsoorten. We onderscheiden de volgende 8 vragen:
1 Gerichte vraag
Je stelt een korte duidelijke vraag naar feitelijke gegevens. De vraag levert je informatie op.
Voorbeelden: Hoeveel loonsverhoging krijg ik? Wanneer komt de nieuwe collega?
2 Open vraag
Dit is een vraag waar je het antwoord niet weet. Je geeft de ander alle ruimte om te antwoorden en te praten. Deze vraag kan veel informatie opleveren.
Voorbeelden: Wat ga je doen? Hoe kijk je tegen het probleem aan?
3 Gesloten vraag
In de gesloten vraag geef je de ander weinig ruimte voor een antwoord. Je weet met het antwoord waar je aan toe bent. Je kunt het gesprek sturen.
Voorbeeld: Kom je uit Turkije?
4 Keuze vraag
Dat is een vraag waarin het antwoord al gegeven is. Je dwingt de ander te kiezen.
Voorbeeld: Ben je voor of tegen het voorstel?
5 Suggestieve vraag
Dat is een vraag waarin een mening al verpakt zit. Je stuurt vaak naar een ‘ja’ of een ‘nee’.
Voorbeeld: Je zult wel niet ingrijpen? Ben je het met me eens dat we daarin moeten investeren? We zitten hier toch om je te helpen beter te presteren?
6 Controle vraag
Een controle vraag wordt gesteld om erachter te komen of de vraagsteller begrijpt wat de antwoordgever bedoeld. Dat geeft je de kans bij te sturen als je op de verschillende golflengte zit.
Voorbeelden: Herken je wat ik zeg? Heb ik dit voldoende toegelicht?
7 Tegenvraag
Tegenvragen worden gesteld om initiatief te houden of om te hernemen.
Voorbeelden: Waarom vraagt u dat? Wat is de achtergrond van uw vraag?
8 Retorische vraag
Dat is een bewering in vraagvorm. Een antwoord wordt eigenlijk niet verwacht.
Voorbeeld: Zijn we niet allemaal trots op deze organisatie?