Stilstaan bij personal branding
Personal branding is uit Amerika overgewaaid en wordt steeds belangrijker. Brand is Engels voor merk. Oorspronkelijk betekende branding het brandmerken van vee, maar tegenwoordig staat branding voor het beeld dat een merk oproept. Je ziet C&A en dan denk je misschien dat je daar betaalbare kleding kunt kopen of je ziet een Mercedes. Dat is een hele degelijke en dure auto. Heel anders dan een Koreaanse auto. Bij personal branding presenteer je jezelf als merk aan anderen. Dat is onder andere handig bij het netwerken en solliciteren.
Het gaat er bij personal branding om dat je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat anderen zien wie je bent, wat je te bieden hebt en waar je onderscheidend in bent. Het gaat het absoluut niet om het spelen van een rolletje. Daar prikken mensen vaak doorheen. Dat gaat uiteindelijk ten koste van je geloofwaardigheid en zo wil je juist niet bekend staan. Bedenk ook dat bij personal branding je moet kiezen. ‘Jouw merk’ zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Kies daarom wat je wilt zijn. Wil je bijvoorbeeld als een deskundige overkomen of juist meer een verbinder?
Probeer met personal branding rekening te houden met de volgende punten:
- Personal branding kost tijd. Heb geduld. Een sterk merk is niet zomaar gecreëerd.
- Geloof in wat je doet en zegt. Als je het zelf niet doet dan doen anderen dat ook niet.
- Zorg dat je zichtbaar bent. Begin bijvoorbeeld een weblog of column.
- Bedenk dat een persoonlijk verhaal meer opvalt dan een hoop feiten.
- Een specialist valt meer op dan een generalist. Kijk hoe je je kunt profileren.
- Blijf echt. Er is niks mis mee om een beetje selectief te zijn in wat je over naar buiten brengt.
- Wees kritisch op jezelf, maar aarzel niet om naar buiten te treden.
- Richt je je op jouw sterke punten.
- Wacht niet op een kans, maar neem zelf initiatief.
- Laat iemand anders vertellen hoe goed je bent. Dat maakt veel meer indruk dan als je dat zelf doet. Dat kan door op een website te zetten dat je specialist bent of door je aan te laten kondigen bij een werkoverleg als iemand die ervaring heeft met een bepaald probleem.