Overal waar mensen samenwonen of-werken ontstaan vroeg of laat spanningen en tegenstellingen. Conflicten op de werkvloer kunnen deze ontstaan tussen werkgever en werknemer of werknemers onderling. Aan de ene kant stimuleren conflicten verandering en vernieuwing, vindingrijkheid en creativiteit. Aan de andere kant kunnen conflicten escaleren, met mogelijk destructieve gevolgen. In dat laatste geval is het een goed idee om hier zo snel mogelijk iets aan te doen en een positieve werksfeer te behouden. Hoe voorkom je dat een conflict escaleert en hoe zorg je ervoor dat mensen zich uitspreken, zonder dat er een destructieve situatie ontstaat? We geven 8 tips voor het omgaan met conflicten op de werkvloer:
- Spreek in ‘ik-boodschappen’
Maak duidelijk wat jij ervaart, wat voor een gevoel dat bij je oplevert, hoe het jou beïnvloedt en wat je wilt van de ander. ‘Jij boodschappen’ klinken al heel snel beschuldigend, waardoor de ander zich defensief zal opstellen. Bijvoorbeeld: ‘ik zou graag beter willen weten wat er speelt’. - Wees subjectief
Bestempel het gedrag van anderen niet als goed of fout. Geef aan wat jij erbij voelt, maar erken dat dit subjectief is. - Praat erover
Breng je gevoelens onder woorden, ook als het om boze gevoelens gaat. Hoe eerder je dat doet, hoe beter je ze onder controle kan houden. Als je dit uitstelt, wordt alles alleen maar erger en dan barst de bom opeens. Is de boosheid al zo sterk is, dat je hier niet meer rustig over kan praten? Stel dan voor om dat op een later moment te doen. - Maak het niet te ingewikkeld
Blijf niet te lang hangen in analyses over wie wat gedaan heeft en wie waar schuld aan heeft. Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen mening over wat er gebeurd is en die is subjectief. It takes two to tango: in de hitte van de strijd zijn we meestal niet geneigd om toe te geven dat we een fout hebben gemaakt, ook al realiseren we ons dat wel. - Wees duidelijk
Maak helder wat je wil dat de ander doet of laat. Hoe concreter, hoe beter. Wees ook niet te bescheiden in wat je van de ander vraagt. Je moet het wel kunnen beargumenteren, zodat de ander er de redelijkheid van kan zien. - Luister goed
Luister naar wat de ander van jou wil en stel extra vragen. Vat samen wat je gehoord hebt. Als de ander het eens is met jouw samenvatting, is het moment aangebroken om er op te reageren. Onderzoek of je het eens kunt worden over een oplossing, die aan de belangen van beide partijen tegemoet komt. Daarvoor is wel nodig dat duidelijk wordt welke belangen er achter hun wensen schuilgaan. Doorvragen! - Maak afspraken
Als er een oplossing gevonden is en er afspraken zijn gemaakt, bezegel ze met een handdruk of met een ander symbolisch gebaar en spreek de intentie uit om bij een volgend conflict elkaar zo snel mogelijk op te zoeken, in gesprek te gaan en naar een oplossing te zoeken. - Mediation
Kom je er zelf niet uit of heb je ondersteuning nodig van een neutrale buitenstaander? Soms verwacht een werkgever te lang dat werknemers er onderling komen. Als dat niet lukt, moet de werkgever ingrijpen en hulp bieden. Mediation is dan een potentiële uitkomst. Je kunt als werknemer geen mediator eisen, maar je kan het wel voorstellen. Een conflict tussen werkgever en werknemer is niet veel anders dan bij werknemers onderling, maar hier moet de mediator ook rekening houden met een machtsverhouding.
Meer weten over conflicthantering?
Je leert in de eendaagse training conflicthantering om vroegtijdig misverstanden, onderhuidse spanningen en (dreigende) conflicten te herkennen, te onderzoeken en effectief aan te pakken. De training is praktisch en er is veel afwisseling in werkvormen. Voor meer informatie en inschrijven, klik hier!