Ondanks alle goede voornemens blijft het lastig om een verandering daadwerkelijk te implementeren. Vaak worden de doelen niet gehaald. Hoe zorg je dat je de verandering wel realiseert? Het acht fasenmodel, bedacht door bedrijfskundige John Kotter, kan je hierbij helpen. Hij beschrijft welke acht stappen nodig zijn om dit te bereiken. De eerste vier fasen gaan vooral over het in beweging komen. In fasen vijf tot en met zeven gaat het om het creëren van nieuwe benaderingen. De laatste fase staat in het teken van het implementeren van veranderingen in de organisatie en het creëren van een nieuwe bedrijfscultuur. Het acht fasenmodel biedt ook handige inzichten voor HR-afdelingen en ondernemingsraden. Bekijk het model hieronder.
Creëer urgentie
Maak voor jezelf duidelijk waarom verandering noodzakelijk is en waarom het belangrijk is om hier direct naar te handelen. Leg hierbij de nadruk op de emotie (wat zie je, wat voel je en wat moet er veranderen) en focus je niet alleen op rationele argumenten.
Kijk naar de toekomst
Schets een rooskleurig perspectief. Maak duidelijk hoe de toekomst verschilt van het verleden en welke stappen je moet zetten om dit te bereiken. Maak de visie vervolgens zo concreet en eenvoudig mogelijk en zorg ervoor dat je plannen haalbaar zijn.
Schakel hulp in
Je bent niet alleen op het werk: je hebt een sterke groep nodig om je heen die de verandering stuurt. Een echt actieteam. Omring je daarom met mensen die onder andere goed kunnen communiceren, geloofwaardig zijn, analytische vaardigheden hebben en over goede leiderschapsvaardigheden beschikken. Ze kunnen je helpen om je aan je goede voornemens te houden, een verandering binnen de organisatie ondersteunen en dankzij hun kritische blik kom je bovendien zelf misschien op nieuwe ideeën.
Praat erover
Zorg ervoor dat zoveel mogelijk anderen jouw visie en strategie begrijpen en accepteren. Maak duidelijk voor jezelf en voor anderen waar je nu staat en waar je naartoe wilt gaan en neem onduidelijkheid en wantrouwen zoveel mogelijk weg.
Neem obstakels weg
Zo kunnen degenen die zich bij jouw visie willen aansluiten en deze willen realiseren, dit ook daadwerkelijk doen.
Vier je successen
Heb je al een paar belangrijke mijlpalen bereikt? Vier het! Ga een stap verder en maak jouw ‘quick wins’ zichtbaar binnen de organisatie. Zo motiveer je degenen die net als jij, iets willen veranderen.
Geef niet op
De overgangsfase van oud naar nieuw kan extra werk met zich meebrengen. Erken dat dit erbij hoort en bedenk dat dit tijdelijk is. Blijf veranderingen doorvoeren totdat je visie is gerealiseerd. Probeer elke kleine stap voorwaarts te delen met je omgeving.
Zorg voor verankering
Houd vast aan je oorspronkelijke doel. Leveren de nieuwe benaderingen resultaten op? Dan weet je dat ze sterk genoeg zijn om oude tradities te vervangen. Zorg voor verankering door de veranderingen periodiek en systematisch te meten en evalueren.