Betaalbare trainingen en begeleiding voor jou!

Search

De STAR-methode

We hebben allemaal wel eens een sollicitatiegesprek of moeten iemand begeleiden. Je wilt proberen goede vragen te stellen om de situatie helder te krijgen. Voor het begeleiden en coachen kan je veel aan de STAR-methode hebben. Met deze methode kun je de antwoorden op gedragsgerichte vragen in het sollicitatiegesprek, functioneringsgesprek of interview structureren. Door de juiste vragen te stellen wordt een situatie zo concreet. Met de STAR-methode krijg je bovendien meer structuur in je gesprekken.

STAR-vragen

De kern van de methode draait om wat iemand in een bepaalde situatie heeft gedaan (een concrete gebeurtenis) en of dat het gewenste resultaat heeft gehad. Daar liggen de mogelijkheden om het gedrag te belonen (‘ga zo door’, ‘goed gedaan’) of het gedrag aan te passen en effectiever te maken. Met de STAR-methodiek start je met een concrete gebeurtenis. Vervolgens ga je ‘STAR-vragen’ stellen. De letters STAR staan voor:

Situatie: wat was de situatie?
Taak: wat was in deze situatie jouw (formele en eigen) taak of doel?
Actie: wat heb je concreet gezegd en/of gedaan?
Resultaat: hoe heeft de ander steeds op jouw actie gereageerd en wat was het eindresultaat?

Het hanteren van de STAR-methodiek betekent het verzamelen van feitelijke informatie over de verschillende componenten: S, T, A en R. Om een goed beeld te krijgen van gedrag of een bepaalde competentie moet je dus informatie te verzamelen over alle STAR onderdelen. Dus niet alleen over de situatie en de actie, maar ook over de taak en het resultaat.

Voordelen

Het invullen van de STAR heeft de volgende voordelen:

  • Je kunt controleren of je al het feitenmateriaal van een gedragsvoorbeeld kent, of dat je onderdelen van de STAR mist.
  • Je kunt vergelijken of het feitelijke resultaat (de R in de STAR) overeenkomt met het verwachte resultaat, oftewel de taakstelling (de T in de STAR).
  • Je kunt de invloed van de situatie op het resultaat mede beoordelen. Is het resultaat volledig aan het gedrag (de A van acties) toe te schrijven, of voor een deel ook aan belemmerende of bevorderende omstandigheden (de S van situatie)?
  • Je kunt beoordelen of de situatie of taak om een bepaald gedrag vroeg. Dit is met name van belang, wanneer de te beoordelen persoon in een bepaalde situatie actie(s) heeft nagelaten.

Let bij het stellen van de vragen op dat je geen suggestieve vragen stelt. De mening van de vragensteller zit dan in die vraag verborgen (‘Jij bent zeker goed in samenwerken?’). Die vragen leveren een sociaal wenselijk antwoord op of die irriteren degene die antwoord geeft. Je krijgt dan niet de juiste informatie.

Wil je meer weten over de STAR-methode, neem dan contact (info@deacademy.nl) met ons op. We kunnen een training op maat voor je maken waarin we oefenen met de methode.

Jouw Academy
Gemiddelde beoordeling:  
 0 reviews

Contact

Direct contact met onze experts

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de Jouw Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: