Betaalbare trainingen en begeleiding voor jou!

Tips assertief gedrag

Assertiviteit is opkomen voor jezelf met respect voor jezelf en voor de ander. Daarvoor moet je wel geloven in jezelf.  Toch durven we vaak niet assertief op te treden. We zijn vaak zijn voor vervelende reacties en ruzies en laten we het maar zoals het is. Achteraf blijf je met een slecht gevoel achter. Met een assertiever optreden is dat te voorkomen.

Tijd

Verschillende aspecten spelen een rol bij assertiviteit. Het eerste is de tijd. Tijd is vaak kostbaar. Let daarom goed op hoeveel tijd je investeert. Soms staan we toe dat anderen onze tijd ten onrechte gebruiken. Hou daarom de tijd eens bij die je besteedt aan de behoefte van andere mensen en weet waar je de lijn moet trekken. Ga daarom goed met je tijd om. Geef duidelijk aan waar je prioriteiten liggen en waaraan jij je tijd aan gaat besteden.

Nee

Assertiviteit is vaak leren ‘nee’ zeggen. Veel mensen vinden dit moeilijk. Laat je je niet meevoeren met de ander en geef duidelijk aan wat je (niet) wilt.  Soms vergt het wat oefening om ‘nee’ te zeggen, maar het wordt na verloop van tijd makkelijker. Het is te leren.

Lichaamstaal

Wat je uitstraalt is vele malen belangrijker dan wat je zegt. Dat speelt bij assertiviteit ook een rol. Lichaamstaal maakt het verschil in die vergadering of tijdens dat sollicitatiegesprek. Zorg daarom dat je je bewust bent van je lichaamstaal. Zorg dat je iemand aankijkt en dat je niet tegelijkertijd met een pen of papier aan het rommelen bent. Zorg dat je duidelijk en goed verstaanbaar spreekt. Dat maakt je krachtiger.

Grenzen

Bij assertiviteit denken we ook vaak aan het stellen van grenzen. Je moet je grens bepalen en er natuurlijk aan vasthouden. Laat niet over je heenlopen, want anders blijf jij met een slecht gevoel zitten. Geef duidelijk aan wat je wel en niet wilt. Wat je grens is. Als iemand over die grens heen gaat, laat hem dat dan beleefd weten.

Ik-model

Mensen zijn vaak bang dat ze ruzie krijgen als ze iemand aanspreken. Met het ik-model vermijd je dat. Assertieve uitingen op basis van het ik-model vermijden een conflict, maar ze kanaliseren je woorden zo dat de ander begrijpt wat je zegt. Het gaat het er om dat je jezelf goed uitdrukt, zonder de ander te beschuldigen of te beledigen. Bij het Ik-model spelen de woorden Wanneer (gedrag van de ander), dan (het effect heeft op jou), ik voel (datgene wat jij voelt zonder de ander te beschuldigen) en ik wil (hoe je het gedrag liever ziet) een centrale rol. Je gebruikt ze bijvoorbeeld in de situatie dat iemand zijn belofte om een agenda te maken niet nagekomen is.

Wanneer je beloofd hebt om een agenda te maken en we hebben geen agenda, dan frustreert me dat. Ik voel me voor de gek gehouden, want nu kunnen we niet gestructureerd vergaderen en ik wil graag dat je je aan je beloftes houdt of dat je me niets belooft wanneer je dat niet doet.”

Als je oefent en je bewust wordt van je kwaliteiten, groeit je zelfvertrouwen en daarmee ook je assertiviteit! Je kunt assertiviteit ook in een cursus leren. Voor meer informatie klik hier.

Contact

Direct contact met onze experts

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de Jouw Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij:

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat u onze website zo goed mogelijk kunt gebruiken. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u hiermee akkoord gaat.