Betaalbare trainingen en begeleiding voor jou!

Zoek

5 tips om uw communicatievaardigheden te verbeteren

U leest het overal: een effectieve communicatie is de sleutel tot succes. Goede communicatieve vaardigheden gaan veel verder dan het voeren van een goed gesprek. Een teamplayer mentaliteit, open houding en de juiste dosis empathie spelen ook een belangrijke rol. Medewerkers in een organisatie met een goede communicatie voelen zich meer betrokken bij hun werk en zijn meer gemotiveerd. Bovendien kan de juiste communicatiestijl anderen sneller overtuigen en daarmee bijdragen aan uw succes tijdens vergaderingen. Maar hoe werkt u aan uw communicatieve vaardigheden? Bekijk de onderstaande tips.

Luister actief naar de ander

Probeer om actief te luisteren naar de behoeften en zorgen van uw collega’s of klanten. Wacht bijvoorbeeld even met reageren als een collega bij u komt met een hulpvraag en luister eerst naar zijn specifieke behoeften. Als u vragen stelt, voelt de ander zich  eerder gehoord en begrepen. Het is dus belangrijk om te luisteren, samen te vatten en door te vragen.

Gebruik heldere taal

Niemand heeft baat bij ingewikkeld, archaïsch taalgebruik. Collega’s hebben vaak haast en willen snel antwoord op hun vragen krijgen. Communiceer daarom op heldere en beknopte wijze. Treed niet te veel in detail ten beperk je communicatie tot de kernpunten.  In sommige gevallen kunnen AI-tools als ChatGPT kunnen je helpen om informatie kort en bondig samen te vatten.

Wees empathisch

Laat merken dat u begrip hebt voor de situatie van anderen. Kijk dus niet alleen naar het belang van management of de organisatie, maar houd ook rekening met persoonlijke omstandigheden. Ook wanneer u niet direct aan de wensen van een ander kunt voldoen, helpt het wanneer u de tijd neemt om hun kant van het verhaal aan te horen en daar begrip voor te tonen.

Ondersteun anderen op proactieve wijze

Anticipeer op de behoeften van je collega’s of manager voordat ze erom vragen. Als u bijvoorbeeld merkt dat een collega regelmatig hulp nodig heeft bij het organiseren van vergaderingen, overweeg dan om een gestandaardiseerd vergaderformat te maken om het proces te stroomlijnen en toekomstige vragen te voorkomen. Daarmee voorkomt u dat uw hulp elke keer weer nodig is en bovendien helpt u de collega om zelfstandig verder te werken. Dat bespaart jullie allebei een hoop tijd.

Gebruik feedback

Maak van elke interactie met een collega of zakenrelatie een leermoment door feedback te verzamelen en te analyseren. Vraag bijvoorbeeld na afloop van een samenwerking om feedback. Gebruik deze inzichten om uw communicatieve vaardigheden voortdurend te verbeteren en een nog waardevollere bijdrage te leveren aan het team. U kunt ook een evaluatie inplannen na afloop van een project en actiepunten noteren om in een volgend project beter samen te werken.

Contact

Direct contact met onze experts

Onze beloftes

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de Jouw Academy per mail.

Wilt u meer weten over ons aanbod, onze werkwijze of heeft u een andere vraag? Maak vrijblijvend een afspraak voor een telefonisch kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs en informeer naar de mogelijkheden!

Vul uw gegevens in, dan bellen wij u zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken. Als u een specifieke vraag hebt, kunt u dat hieronder vermelden.

Stuur een e-mail

Bel mij: